Κυριακή, 7 Αυγούστου 2011

Η καλή δίαιτα είναι αυτή που σας ταιριάζει!


Κατά καιρούς ακούμε για νέες δίαιτες οι οποίες υπόσχονται σίγουρη ή γρήγορη απώλεια βάρους, χωρίς να πεινάμε ή/και χωρίς να γυμναζόμαστε. Αλήθεια, υπάρχει τέτοια δίαιτα και αν ναι γιατί  οι διαιτολόγοι δεν σας τη δίνουνε;
Η επιστήμη της διατροφής συνεχώς εξελίσσεται και νέες έρευνες έρχονται να ανατρέψουν τα δεδομένα στον χώρο της αντιμετώπισης της παχυσαρκίας. Μέχρι τώρα όλοι οι οργανισμοί υγείας αναγνώριζαν τις ήπιες υποθερμιδικές δίαιτες βασισμένες κυρίως στο μοντέλο της μεσογειακής διατροφής σαν τον πιο ασφαλή τρόπο για να χάσουμε κιλά, επισημαίνοντας πως με αυτό τον τρόπο θα είναι πιο εύκολο να διατηρήσουμε την απώλεια του βάρους. Μακροχρόνιες έρευνες έρχονται τώρα να ανατρέψουν αυτή τη θεωρία.
Όλο και περισσότερες μελέτες που συγκρίνουν την απώλεια αλλά και τη διατήρηση του βάρους δείχνουν ότι με συγκεκριμένες δίαιτες τα άτομα που μελετούνται χάνουν βάρος πολύ γρήγορα και επιπλέον μετά από ένα, δύο ακόμα και πέντε χρόνια διατηρούνται σε λιγότερα κιλά από ότι άτομα που ακολουθούν δίαιτες με τις οποίες χάνουν 0,5-1 κιλό την εβδομάδα! 



Βλέποντας λοιπόν τα συνεχώς αυξανόμενα επίπεδα παχυσαρκίας παγκοσμίως, το γεγονός ότι για την πλειοψηφία των ανθρώπων η ήπια προσέγγιση που μέχρι τώρα ακολουθούσαμε δεν είναι αποτελεσματική μακροπρόθεσμα όπως επίσης και το γεγονός ότι τα οφέλη στην υγεία των ατόμων που χάνουν βάρος ανεξάρτητα από τον τρόπο στις περισσότερες περιπτώσεις είναι σημαντικά, οι ειδικοί έρχονται να αναθεωρήσουν τις συστάσεις τους. Έτσι, πλέον βλέπουμε στις επίσημες οδηγίες να συμπεριλαμβάνονται δίαιτες τις οποίες μέχρι τώρα είχαμε αποκλείσει γιατί θεωρούσαμε επικίνδυνες. Χαρακτηριστικό είναι αυτό που σε πρόσφατη συζήτησή μας επισήμανε η Dr. Catherine Rolland, καθηγήτρια στο Centre for Obesity Research and Epidemiology στη Μ. Βρετανία, «onesizedoesntfitall» εννοώντας ότι δεν υπάρχει μία δίαιτα που να είναι αποτελεσματική για όλους.

Δηλαδή μπορώ να κάνω ότι δίαιτα θέλω αρκεί να χάσω τα κιλά;
Δυστυχώς η απάντηση δεν είναι τόσο απλή. Σε αντίθεση με μία ήπια υποθερμιδική δίαιτα στην οποία συμπεριλαμβάνονται ποικιλία από όλες τις ομάδες των τροφών, οι περισσότερες «ειδικές δίαιτες» δεν είναι ασφαλές να τις ακολουθείτε μόνοι σας. Μία υπερ-πρωτεϊνική δίαιτα ή μία δίαιτα πολύ χαμηλών θερμίδων για παράδειγμα, η οποία στα χέρια ενός έμπειρου στην παχυσαρκία διαιτολόγου παράλληλα με ιατρική παρακολούθηση μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλη απώλεια βάρους και βελτίωση της υγείας, όταν δεν γίνετε με τη σωστή παρακολούθηση και χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής μπορεί να προκαλέσει προβλήματα υγείας, και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και το θάνατο.
Το καλό νέο λοιπόν είναι ότι για πολλούς από εσάς που γνωρίζω ότι δυσκολεύεστε να χάσετε βάρος με το συμβατικό τρόπο, δηλαδή τρώγοντας απλά λιγότερες θερμίδες και κάνοντας άσκηση, η επιστήμη έρχεται με νέα δεδομένα να σας υποστηρίξει δίνοντας στους διαιτολόγους τις γνώσεις να κρίνουνε ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να σας βοηθήσουνε και τη δυνατότητα να σας υποστηρίξουνε σε νέα διατροφικά αλλά και συμπεριφοριστικά μοντέλα.

Πηνελόπη Δουβόγιαννη
Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος (BSc, Hons, RD)

Από το women.gr.msn.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου